-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12530 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

1- دراحاديث آمده است كه غيبت كننده وشنونده هيچ تفاوتي با هم ندارند وبراي هر دو گناه نوشته مي شود، حال اگر شنونده نخواهدگوش كند وياقصد غيبت نداشته باشد، (درصورتي كه نتواند آن محل را ترك كند)تكليفش چيست؟همين سؤال را درمورد مسخره كردن توضيح دهيد؟

2- آيا درسجده مي توان برخي اذكار عربي را خواند؟ مانند : الهي العفو،استغفرا...ربي واتوب اليه وديگر دعاها. درركوع چطور؟اگر اين اذكار را درسجده گفتيم تكليف چيست؟



1) درمورد سؤال اول شما بايد عرض كرد كه آنچه ازبيانات بعضي ازمراجع عاليقدر استفاده مي شود اين است، هر گونه مجلس گناهي كه انسان شركت مي كند، درصورت بودن شرايط امربه معروف ونهي ازمنكر، بايد اين كار را انجام دهد واگر اين كار را كرد واثري نداشت بايد آنجا را ترك گويد، اما اگر ترك مجلس دشوار ويا محال بود لازم نيست آنجا را ترك كند، البته بايد به مقدار ضرورت اكتفا كند درماندن، هرچند گوش دادن آن جائز نيست.1 آنچه مختصراً بيان شد مراتبي از امر به معروف و نهي ازمنكر بود كه داراي مراحلي است. اين مراحل را به اختصار خدمت شما عرض مي كنم :

درباب امر به معروف ونهي ازمنكر سه مرحله متصور است كه در دومرحله قلبي وزباني وظيفه عمومي اين است كه انسان گناه را دوست نداشته باشد وبا زبانش ازگناه كردن جلوگيري كند، و درمرحله سوم كه نياز به برخورد احساس مي كند مراتب را به مقامات بالاتر گزارش دهد تا آنها وارد صحنه شوند وما ديگر وظيفه اي دراينجا نداريم مگر اينكه آنان كوتاهي كنند كه دراين فرض خود بايد وارد صحنه شويم، بخصوص اگر اصلي از اصول دين درخطر باشد، جان فشاني لازم است و درفروع دين درفرض احتمال تأثير وارد صحنه مي شويم.

2)درمورد سؤال دوم شما نيز عرض مي كنيم كه طبق نظر بعضي مراجع عاليقدر، گفتن ذكر درهر جاي نماز به عنوان مطلق ذكر اشكالي ندارد، مثلاً آيت ا...مكارم شيرازي حفظه ا... به اين مضامين مي فرمايند : كه گفتن ذكر مستحب به عنوان ذكر مطلق درهر جاي نماز جايز است، پس ركوع و سجده را نيز شامل مي شود.2 منتهي بايد دانست كه قرآن خواندن درسجده مكروه مي باشد.3

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) با استفاده از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبريحفظه ا...،ج2، ص120و121، واستفتائات حضرت امام خمينيره ج2،ص617

(2) با استفاده از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبريحفظه ا...،ج1،ص593

با استفاده از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبريحفظه ا...،ج1،ص615

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.